diumenge, 8 de gener del 2012

i si la mandra m'ha portat fins aquí? Educació, gènere i món rural!


Déu meu, com passa el temps. Observo el meu últim post a aquest bloc i m'inquieta pensar que ja fa gairebé un any! La veritat és que mai ha tingut una vida constant, el bloc. I mira que de posts me'n vénen al cap cada dos per tres... però suposo que, seguint amb el fil de l'anterior entrada, la mandra o, millor, la mala organització del temps hi juguen el seu paper. Però veieu? Ja em desvio del tema...


M'he animat a escriure de nou perquè m'ha sobtat la relació entre el darrer post i un dels meus projectes actuals. Llavors em feia mandra fer una pràctica del màster que consistia en fer un repàs del meu recorregut educatiu i la manera com aquest havia influit en configurar les meves diverses identitats, entre elles, la de gènere, a final de quadrimestre haguerem de revestir el text amb la teoria que havíem estudiat durant el curs. Certament, aquell treball em va ajudar a recordar i desvetllar diferents episodis i situacions que fins llavors m'havien passat desapercebuts, i que, tot d'una, es convertiren en relats que m'ajudaven a entendre'm i a explicar-me.

La relació amb els companys i companyes d'estudi, sentiments d'inferioritat, i, alhora, de privilegi, camp o carrera? una disjuntiva inexistent en el meu cas i present en el dels meus companys, les professores d'institut, la meva germana, la meva mare, també el meu pare. Els primers qüestionaments sobre la prescència femenina en la teoria que em feien empassar, i si hagués estat noi, hagués sigut igual el meu recorregut educatiu?

L'escassa teoria al respecte i l'ànim de trobar una temàtica propera, em feren decidir, a finals de curs, per fer el treball de final de màster inspirat en aquella pràctica, la que em feia tanta mandra fa gairebé un any. Quina és la relació entre l'educació (formal), el gènere i el món rural?

I aquí estic disposada a indagar sobre les motivacions, estímuls i causes que influeixen en el recorregut educatiu de les noies del món rural, presumptament diferents a les dels nois, en un període determinat. També per entendre quin paper juga la trajectòria educativa d’aquestes noies en el procés de construcció de la ruralitat i la feminitat, desgranant la relació entre educació, gènere i món rural. I això, ho intentaré desvetllar a través d'entrevistes a nois i noies del sud de la comarca, que aportaran les seves experiències educatives, personals. Ja sabeu com va això, entrevistes que després hauré de transcriure... quina mandra, no?

Doncs aquesta vegada no me'n fa! i és que tot i veient la feinada que em va al damunt, crec que serà una tasca molt gratificant. Sobretot, pel fet de ser una temàtica de la qual en formo part, de fet, em vénen ganes d'entrevistar-me a mi mateixa! Pel paper que ha jugat l'educació en les meves expectatives personals, per la ruralitat, com una identitat que moltes vegades no es té en compte en aquest tipus d'estudis, i que en el meu cas, és un pilar fonamental, i pel fet de ser dona, condició de la qual cada vegada me'n sento més orgullosa i que entenc, més enllà dels estereotips que m'han imposat.

Som-hi! i per cert, si heu estudiat a l'IES Priorat i heu nascut entre el 76 i el 91, sou un meravellós subjecte d'estudi per la meva persona, us animeu?