dimarts, 30 de novembre del 2010

i si ho deia Me-ti?

Farà uns dos anys, quan vaig tornar al poble després d'haver anat a voltar món, me'n vaig anar a la biblioteca del Casal, una biblioteca poc actualitzada i amb aires de renaixement cultural postfranquista. Exemplars de la revista Carrasclet, llibres esgrogueits de llengua, literatura, política, ... catalana, uns quants diccionaris i pocs cosa més que recordi.

Tanmateix allí on hi ha llibres sempre corres el risc de topar-te amb algun, o uns quants, que et cridi especialment l'atenció i te l'emportis cap a casa. Així em va passar, i reconeixo que em vaig apropiar del llibre durant dos anys, fa uns mesos que el vaig tornar i des de llavors que em ronda pel cap citar-lo aquí.


Me-ti. El llibre dels canvis (Editorial Empúries, 1984), de Bertolt Brecht, un llibre que parla sobre política, art, moral ... sota la forma de comentaris del filòsof xinès Me-ti, i on hi apareixen sota pseudònims personatges com Lenin, Marx, Rosa Luxemburg o Stalin. És interessant veure com l'autor fa una anàlisi marxista de la situació geopolítica de la primera meitat del segle XX, en forma de saviesa popular i amb llenguatge entenedor, amb una càrrega moral important.

Aquí us en deixo un tastet:

"Del corrent que baixa atornmentat es diu que és violent
però del llit del riu que l'estreny
no diu ningú que sigui violent.
La tempesta que doblega els bedolls
diuen que és violenta
però què diuen de la tempesta
que doblega l'esquena dels peons?"

"Me-ti deia la confiança dels pobles s'exhaureix a base de requerir-la."

"Hi ha diverses maneres de matar. A un home, pots clavar-li un ganivet a la panxa, o retirar-li el pa, o no prendre'n cura quan està malalt, o entaforar-lo en una casa infecta, o fer-lo matar treballant, o incitarlo al suïcidi, i menar-lo a la guerra, etc. Només unes quantes d'aquestes coses són prohibides al nostre Estat".